Bokrea 2016

 
Det kan ju knappast ha undgått någon att åretsstora bokrea har börjat. Så jag tänkte tipsa om de böcker som jag varit mest intresserad av. Jag har redan köpt klart mina böcker från rean och de blev en hel del, men här kommer i alla fall några tips, en del av dessa har jag köpt medan andra får vänta tills en annan gång. :)
 
Först ut kommer några av mina favoriter från Adlibris.
 
 
 
KoMo av Pontus Joakim Olofsson
 
Komo är en av de böcker som jag själv beställt. Det här är en av de absolut snyggaste böcker som jag har sett och den är dessutom skriven av en svensk författare, vilket är riktigt kul! :) Boken är en Sci-fi roman som handlar om Kattarina Krasznapolski som vaknar upp ur en läkemedelsframkallad fantasi där hon trott sig vara läkare på en psykiatrisk klinik i Zürich. "I själva verket har hon varit en av patienterna. En djupt deprimerad kvinna som inte sett någon annan utväg än att underkasta sig en extremt tung behandling för att slippa ifrån sitt liv. Frågan är varför? Bit för bit plockar Kattarina samman sin historia, själ och identitet. Till sin hjälp har hon en skimrande insekt som är både hennes livstecknare och skrivmaskin, KoMo."
 
Den nya människan av Boel Bermann
 
Den här boken är jag väldigt nyfiken på, även om jag inte har köpt den denna gång. "Den utspelar sig 2014 och inga barn föds längre. Världen är i chock, lamslagen över vad som sker. Efter några år börjar kvinnorna plötsligt bli gravida igen, men de nya barnen är inte som barn brukade vara. De leker inte, de iakttar i stilla tysthet.
Mot sin vilja blir Rakel involverad när hon råkar döda ett barn. Hon är en av de första som inser att den nya människan är ett hot mot mänsklighetens hela existens.
Fler och fler nya barn föds och de har en snabbare utvecklingstakt än vanliga människor. En brutal incident på Rakels arbetsplats ställer hennes tillvaro på ända. Rakel flyr, bort från ångest och sviken kärlek. Men i jakten på tröst i tillfälliga förbindelser och berusning händer det som verkligen inte får hända ..."
 
Odinsbarnav Siri Pettersen
Odinsbarn är en annan av de böcker som jag beställt. Jag hade tänkt att köpa den endå och blev väldigt glad när jag såg att den inbundna varianten är med på bokrean! "Den handlar om Hirka som när hon är femton vintrar gammal får veta att hon är ett odinsbarn, ett svanslöst odjur från en annan värld som sprider röta omkring sig. Hela hennes tillvaro ställs på ända. Hon är föraktad, fruktad och jagad, och någon vill döda henne för att hennes identitet ska förbli en hemlighet. Men det finns värre saker än odinsbarn, och Hirka är inte den enda varelsen som har tagit sig igenom världarna ..."
 
 
 
Odins Barn av Markus Heitz
 
Detta är också en av böckerna jag själv köpt. Jag köpte den på Akademibokhandeln här där jag bor. Men den är faktiskt lite billigare på Adlibris. Jag har inte hört talas om denna innan, men när jag läste om den så blev jag väldigt nyfiken. "Syster Theresia sitter vid dödsbäddarna och ledsagar de sjuka in i döden, men ingen på sjukhuset vet vem hon egentligen är. Ung, vacker och frisk - för evigt. Det låter som en dröm, men för Theresia är det sedan länge en förbannelse. Hon längtar bara efter en sak: att få somna in och aldrig vakna igen. Men det får hon inte. Hennes skuld är för stor, hennes ansvar för tungt. Under långa, ensamma nätter skriver hon ner sin historia för att lindra smärtan. Den börjar 1670 i Serbien och berättar om en liten flicka som dras in i Judas barn, ett hemligt sällskap av forskare - tillika vampyrer."
 
Främlingen av Diana Gabaldon
 
Det här är första boken i den mycket populära Outlanderserien och även denna har jag beställt hem. Jag har varit sugen på denna länge och blev väldigt glad när den fanns med på bokrean! :) "Andra världskriget är över och Claire Randall och hennes man reser till Skottland för att lära känna varandra igen efter krigsårens påtvingade separation. Vid en utflykt till häxringen Craigh na Dun hemsöks Claire av magiska krafter som ett viljelöst offer dras hon in i en klyfta i stenformationerna.Tidsresan har börjat. Året är nu 1743. Claire är en främling i en oförsonlig tid. De skotska klanerna kämpar ett blodigt frihetskrig mot den engelska kungamakten. Claire misstänks vara engelsk spion och tas till fånga av klanen MacKenzie. Hon möter nu Jamie Fraser som blir hennes beskyddare och älskare. Mellan dem växer en passion som är starkare än tid och rum. Claire inser att Jamie är mannen hon väntat på i hela sitt liv. Med fruktan ser hon fram mot den stund då hon måste välja mellan honom och att återvända till sin egen tid ..."
 
När hundarna kommer av Jessica Schiefauer
 
Jag har tidigare läst "Pojkarna" av den här författaren. Tyvärr så gillade jag inte den boken speciellt mycket och därför bestämde jag mig för att inte köpa När hundarna kommer, trots alla goda recensioner. Men nu när jag har läst med om vad den handlar om samtidigt som alla positiva recensioner fortsätter att hagla in så är jag nu väldigt sugen på att läsa om denna. "Ester och Isak. Isak och Ester. Två unga människor i ett litet samhälle i Sverige. Småstadstristessen den här våren löper sida vid sida med de nynazistiska strömningar som blir allt synligare: Ett hakkors i svart bläck på mattebokens pärm, en torshammare om halsen, skrålande fyllesång om fosterlandet på festerna.
När Ester och Isak en vårkylig kväll möts på en av festerna vid sjön förändrar de varandra. Deras förälskelse väcker dem till liv.
Ester sover allt oftare över i Isaks pojkrum, äter frukostmackorna vid hans köksbord.
Isak har en lillebror som heter Anton.
Och det här är berättelsen om Esters och Isaks stora kärlek. Och det är berättelsen om när Anton tog en annan människas liv."
 
 
Och så kommer några av mina favoriter från Bokus :)
 


Jag ger dig solen av Jandy Nelson
 
Den här boken har jag hört så mycket gott om och jag vet att den är mångas favoritbok. Därför så fick den här följa med i min beställning. "Jude och Noah är tvillingar, men olika, även om båda drömmer om att bli konstnärer. De har alltid tävlat om föräldrarnas uppskattning, men när familjen drabbas av en stor tragedi förändras allt. Tre år senare är det bara Jude som tycks bry sig om att hålla ihop det som är kvar av familjen. Noah verkar inte bry sig om något, allra minst målandet. Men när Judes viktigaste konstprojekt sammanför henne med en excentrisk skulptör och hans unge skyddsling, avslöjas gamla hemligheter och historien nystas upp. Sakta börjar tvillingarna förstå vad som egentligen har hänt, och vad som är viktigt."
 
Alice i Zombielandet av Gena Showalter
 
 
Det här är en bok som jag själv köpte på engelska för ett bra tag sedan, men som jag ännu inte hunnit läsa. Det beror inte på att jag tycker att den verkar vara dålig på något vis, jag vet helt enkelt inte varför jag inte tagit tag i den ännu, för nog verkar den vara väldigt spännande allt. :) "Hon kommer inte att ge sig förrän varenda zombie ligger i sin grav. För alltid.
Om någon hade berättat för Alice Bell att hennes liv skulle vändas upp och ner från ett ögonblick till ett annat, skulle hon ha brustit ut i skratt. Från lyckligt till tragiskt, från oskuldsfullt till förstört. Nej, aldrig. Men det var det som hände. Ett hjärtslag. En blinkning, ett andetag, en sekund - och allt hon kände till och älskade var borta.
Hennes pappa hade haft rätt. Monstren fanns på riktigt.
För att hämnas sin familj måste Alice lära sig att slåss mot de odöda. Och för att överleva måste hon sätta sin tillit till den farligaste av alla farliga killar, Cole Holland. Men Cole har sina egna hemligheter, och om Alice inte är försiktig kan de visa sig vara farligare än zombierna."
 
Blodsmagi av Tessa Gratton
 
Ännu en av böckerna jag själv köpt hem, suprise! Både den här och uppföljaren fanns med på rean! :) "Det börjar oskyldigt: Rita en cirkel på marken ... lägg ett dött löv I mitten ... strö över lite salt ... läs en formel på latin ... tillfoga några droppar färskt blod.
Det där sista är kanske inte så enkelt ändå. Men för Silla känns det ändå rätt. Sedan hennes föräldrars fruktansvärda död har ingenting ens varit i närheten av att kännas rätt. Silla är beredd att göra vad som helst för att avslöja sanningen om sin familj till och med pröva besvärjelserna i boken som hon nyligen fått i sin ägo, och som verkar ha tillhört hennes pappa. Till och med offra sitt eget blod.
Men boken är inte det enda som är nytt i Sillas liv. Nicholas har precis flyttat in i grannhuset. Silla misstänker att han såg när hon utförde blodsmagin på kyrkogården, vid sina föräldrar grav. Men vad han än såg och vad han än anser om det så vill hon vara med honom."
 
 
 
 
Kryp av Lars-åke Janzon
 
Det här är en bok som jag velat ha länge och tyvärr såg jag den efter att jag gjort mina bokbeställningar. Vi får se om den finns kvar på rean om jag gör en liten beställning senare. Jag tycker att kryp är väldigt fashinerande och Lars-åke Janzon har kommit dem väldigt nära och tagit makalösa bilder som han blandat med fakta.
 
Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj
 
Den här boken verkar så intressant och jag har faktiskt beställt den. Jag tycker att krig är väldigt intressanta och framförallt när de berättas ur ett lite annorlunda perspektiv. Detta är likt boken ovan ingen påhittad bok som de övriga böcker jag tagit med i det här inlägget. "De var piloter, stridsvagnsförare, spanare och prickskyttar kvinnorna som stred i Röda armén, sida vid sida med männen. De var också sjukvårdarna som bar de sårade ut ur stridszonen. Men till skillnad från männen betraktades de efter kriget inte som hjältar, utan bemöttes med misstänksamhet och inte sällan med förakt. Så de teg. Tills journalisten och författaren Svetlana Aleksijevitj fyrtio år senare började söka upp dem på fabrikerna och i hemmen och bad dem berätta sin historia."
 
Korsadav Ally Condie
 
Det känns egentligen fel att tipsa om en bok som är den andra boken i en trilogi när den första inte finns med på rean (vad jag har sett). Men jag har faktiskt läst både den första och den här, som är andra delen. Sedan finns det en tredje, givetvis, men som jag ännu inte hunnit läsa. I alla fall så är det en spännande dystopi-trilogi.
Det här är beskrivningen av första boken: "Cassia Reyes lever i en värld där Samfundet styr. Ett kliniskt rent samhälle där allt är bestämt på förhand. Vem du ska älska. Var du ska arbeta. När du ska dö. Men under ytan finns andra krafter som vill något annat."
 
Och sist i det här inlägget kommer tre favoriter från Akademibokhandeln
 
 
 
Ensam på Mars av Andy Weir
 
Jag har hört mycket gott om den här boken och jag gillade filmen väldigt mycket, så därför tycker jag att den förtjänar att komma med i det här inlägget :) "Efter en misslyckad rymdexpedition lämnas Mark Watney ensam kvar på Mars. Hans besättning är övertygad om att han är död, men Mark Watney lever i alla fall för tillfället. Utan möjlighet att kunna kommunicera sin belägenhet med jorden inser han snart att han måste utnyttja alla sina kunskaper för att överleva. Utrustad med en stor portion skarpsinne, och en ännu större dos självironi, ger sig Mark Watney i kast med att utmana den röda planetens ogästvänliga miljö med målet att en dag kunna återvända hem."
 
The art of war av Sun Tzu
 
Den här boken köpte min pojkvän på akademibokhandeln och därför tänkte jag tipsa om den också :) Jag vet inte riktift vad den handlar om och jag kan inte hitta någon beskrivning heller, men jag har bläddrat lite i den och den är indelad i olika kapitel, tex, "Krigets struktur" och sedan är kapitlen skrivna som i verser. Väldigt fint. Den är även en oerhört fin utgåva i siden, med ett guldband inuti och fullt med illustrationer. :)
 
Getingfabriken av Iain Banks
 
Först, beskåda det vackra omslaget. Jag letade efter den här boken på akademibokhandeln här hos oss, men jag hittade den tyvärr inte. Men jag tyckte att den verkade intressant och jag hade gärna läst den. "Iain Banks debutroman är den våldsamma, groteska och becksvart komiska berättelsen om den psykopatiske tonåringen och flerfaldige mördaren Frank som bor tillsammans med sin pappa på en ö utanför Skottlands kust. Där ägnar han sig åt makabra, rituella djuroffer. Titeln Getingfabriken syftar på en avancerad anordning som involverar levande getingar medan han inväntar sin halvbror Eric som är på rymmen från ett mentalsjukhus.
Boken väckte starka reaktioner när den kom ut 1984. En del betraktade den som ett smaklöst frosseri i grymhet och våld, medan den på andra håll lyftes fram som en storslagen debut."
 
Det var några av mina tips till årets bokrea! Njut ordentligt av all bokfrossa nu! :)
 
/Linnea
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0