Boktips: Böcker om homosexualitet

 
Jag skulle vilja läsa fler böcker med homosexuella/bisexuella karaktärer. Visserligen kommer det fler och fler böcker som hör hit, men det är fortfarande alldeles för få enligt mig. Jag hör till en av de där personerna som är övertygad om att man blir kär i en person, inte ett kön. Även om jag tror att man säkert kan dras mer åt ett håll, än det andra.
Men jag har hittat på några böcker om homosexualitet som jag tänkte att jag skulle tipsa om. :)
 
 
 
 
Ibland bara måste man, av David Levithan
 
Det här är en av de få böcker som jag själv läst som har en honosexuell huvudkaraktär. Jag gillade den då den framställer homosexualitet som något väldigt accepterat. Det är inga konstigheter alls, utan bokens dilemma kretsar kring ett kärleksdilemma där man inte lägger någon vikt på att huvudpersonen Paul gillar killar.
 
 
 
Det händer nu, av Sofia Nordin
 
Det här är en bok som jag själv har i min samling, men ännu inte har läst. Huvudpersonen Stella brottas med sina inre tankar om vad som är okej och inte. För att ventilera sina känslor tecknar hon i hemlighet porträtt av sin stora kärlek Sigrid. Sakta men säkert kan hon bejaka sina känslor och närma sig Sigrid. Men det svåraste är nästan att bemöta alla andra som står henne nära - föräldrar, syskon och kompisar.
 
 

 

 
Världens viktigaste kyss, av David Levithan
 
Ännu en bok med en homosexuell huvudkaraktär av Levithan. Harry och Craig har bestämt sig för att slå världsrekordet i längsta kyss: 32 timmar, stående, utan att släppa kontakt med den andres läppar. Kyssen följs av människor världen över. Runt dem finns vänner och familjemedlemmar – i alla fall från den familj som accepterar sin son som han är. Snart samlas det även främlingar, några beväpnade med tillhyggen och glåpord, men de flesta är där för att stötta och skydda. Och runt dem alla ljuder ett eko, en kör av röster från män som dött i aids. Män som minns hur det var att offra allt för att få vara sig själv och älska den man älskar, och hur de led för den rätten.
 
 
 
Saker som aldrig händer, av Johanna Lindbäck
 
Andreas är ihop med Hanna, och han tror att han känner henne. Samma med killarna i hans klass, de har ju snart tillbringat tre år ihop och är riktiga kompisar. Men Hanna, och även kompisarna, sviker Andreas, och han blir helt knäckt. Hur går man vidare? När ska det sluta kännas? Vägen ut ur sveket blir Erik, även om Andreas till en början mest tycker att allt är patetiskt - de är ju inte ens kompisar på riktigt. De ses allt oftare och plötsligt blir allting helt annorlunda.
 
 
 
Livets outgrundliga mysterier, av Benjamin Alire Saenz
 
Aristotle Mendoza är femton är och arg på världen, livet, allt och alla - inklusive sig själv. Hans bror sitter i fängelse, hans pappa är traumatiserad av kriget och han har inga vänner. En het sommardag träffar han Dante vid den lokala poolen. Dante som läser dikter, målar, gråter, har intellektuella föräldrar och älskar att gå barfota. Deras vänskap är osannolik men omedelbar och tillsammans utforskar de livets outgrundliga mysterier hur man ska lära sig att acceptera sin familj som den är, vad det innebär att växa upp, varför man känner som man gör och, framför allt, hur man ska veta vem man egentligen älskar.
 
/ Linnea
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0