Filmrecension : The 5th wave

 
 
 
The 5th wave utspelar sig under en alien-invasion. Invasionen sker i olika "vågor" där den första vågen slog ut all elektricitet och fick allt att sluta fungera. Den andra vågen orsakade miljökatastrofer, stora flodvågor som slog sönder allt i dess väg. Den tredje vågen orsakade en smitta som tog ut stora delar av jordens befolkning, dock fanns det några som av någon anledning var immuna, de "starka". Och under den fjärde vågen så kom alierna ner på jorden.
 
Vi får följa Cassie (Chloe Grace Mortez), en ung tjej som av olika omständingheter skiljs från sin familj. När hennes lillebror (Zackary Arthur) blir bortförd av militären, så tänker Cassie göra allt hon kan för att hitta honom igen. Men det är långt ifrån en trygg resa Cassie får göra. Utomjordingarna vill åt planeten och tvekar därför inte för att döda varje människa som de ser. På sin färd träffar Cassie Evan Walker (Alex Roe). En ung kille som fått hela sin familj dödad av utomjordingarna. Så han bestämmer sig för att hjälpa Cassie att leta reda på sin bror.
 
Paralellt med Cassies historia får vi följa Ben, eller Zombie (Nick Robinson), som han kallas. Han är ett av de barn/ungdommar som militären räddat och ska nu tränas upp till att bli en soldat för att slåss mot utomjordingarna. Zombie träffar Cassies lillebror, Sam, och bestämmer sig för att "ta hand om" honom.
 
 
The 5th wave påminner mycket om alla andra "ungdomsfilmer" som släppts de senaste åren, Hunger Games, The Maze Runner, Divergent och kanske främst Stephenie Meyers The Host. Den är även likt dessa baserad på en ungdomsbok, den här gången skriven av Rick Yancey.
 
Filmen The Host och The 5th Wave påminner en hel del om varandra. Det är en kvinnlig huvudroll, jag gissar på att det kommer utvecklas ett triangeldrama till nästa film och framförallt så är det utomjordingar som tar över människornas kroppar. Men jag gillade The Host och jag gillade även The 5th Wave.
 
Jag vet att många börjat tröttna på den här typen av film, det släppa många som är lika varandra och som går ut på samma sak. Men jag tillhör den delen av befolkningen som gillar dessa också, så därför blir jag bara glad när det kommer nya filmer inom detta "tema". Men visst skulle jag uppskatta om det kom någon som var lite mer unik.
 
 
Hur som helst så tyckte jag att filmen var väldigt snygg och välgjord. Effekterna var bra, och då tänker jag främst på "katastroferna" i form av vågorna som kommer. Jag tycker att miljöerna är snygga och levande. Och jag tycker också att skådespelarna är duktiga och passar väl in i sina roller.
 
Jag gillar också att filmen skildrar hur människor förändras under katastrofer.Visserligen kan jag tycka att Cassie tar ganska lätt på vissa saker. Men man får också se hur hon går från en oskyldig tonårsflicka till en mördare.
 
 
 
Jag har inte så mycket mer att säga om filmen, kanske för att det var ett tag sedan jag såg den, eller kanske för att den är så lik andra filmer i samma stil, så att det inte finns så mycket mer att säga.
 
Oavsett så tycker jag att filmen är bra och jag rekomenderar den till er som gillar Hunger Games, Twilight, Divergent och de andra ungdomsfilmer i Dystopi/fantasy anda.
 
Fakta:
 
Titel: The 5th wave
Skådespelare: Chloe Grace Mortez, Zackary Arthur, Alex Roe och Nick Robinson.
Serie: The 5th wave?
Genre: Sci-fi
Språk: Engelska
Originaltitel: The 5th wave
Release: 2016
Land: USA
Längd: 112 min
 
Jag ger den: 3/5

/ Linnea
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0