Bokrecension: Farlig midsommar

 
Handling:
 
Det är översvämmning i Mumindalen. Muminhuset står under vatten och de är strandsatta i muminhuset. Men så flyter plötsligt en stor teater förbi och då tar muminfamiljen och derasvänner med sig muminhusets möblemang och flyttar över till den flytande teatern.
 
På teatern händer det många spännande saker och det gör det även för Snusmumriken som är borta på ett eget äventyr och lyckas få flera små skogsbarn med sig som han får lov att ta hand om.
 
När mumintrollet och Snorkfröken skiljs från de andra på teatern lär de känna en väldigt ensam Filifjonka. Dessutom hamnar de i fängelset för nedskräpning!
 
Kommentar:
 
Jag fullkomligt älskar muminfamiljen och deras vänner! När jag och min bror var små var "Mumin" vårt absoluta favoritprogram, trots att vår mamma avskydde det och absolut inte kunde förstå varför vi tyckte så mycket om det. Trots det så är det här faktiskt den första boken om mumintrollen som jag har läst, om man då bortser från de korta bilderböckerna vi fick lästa för oss som små.
 
Karaktärerna är underbara och deras personligheter så starka. Nästan varje karaktär motsvarar en personlighet, den busiga lilla My, den omtänksamma Muminmamman, den kloka Snusmumriken osv. Jag antar att det är en del av tanken med böckerna.
 
Den här boken var kanske något rörig. Det var några pararella händelser som pågick, men å andra sidan så skapade det också liv i boken och gjorde den mer spännande.
 
Jag tyckte att det här var en väldigt gullig och rolig bok. Flera stycken lästa jag upp högt för min pojkvän så att också han skulle få ta del av det roliga! :) Jag kommer absolut beställa hem en till bok i muminserien inom kort. Här ni något tips på vilken jag ska läsa härnäst? Jag är sugen på "Det osynliga barnet" som var mitt favorit avsnitt av tv-serien :) Men jag vet också att böckerna är en serie, men vad jag förstått behöver man inte läsa den i ordning.
 
Titel: Farlig Midsommar
Författare: Tove Jansson
Serie: Bok 5 (?) i Mumin-serien
Originalspråk: Finska?
Originaltitel: -
Förlag: Schildts
Antal sidor: 148
Utgivningsår: 1954/2009
ISBN: 978-951-50-0878-7
 
 
Jag ger den: 3/5
 
/Linnea
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0