Filmrecension: Deadpool

 
 
Wade (Ryan Reynolds) jobbar som legosoldat där han betalas för att leta upp och "ta hand" om bovar, på olika sätt. Tidigt i filmen möter han Vanessa (Morena Baccarin), som han inleder en kärleksrelation med. Wade är störtförälskad och en dag bestämmer han sig för att fria till henne. Strax efter frieriet faller Wade plötsligt ihop.
 
Det visar sig att Wade har fått cancer. Wade blir sämre och sämre och förhoppningarna om att han ska bli frisk minskar alltmer. Så en dag så blir Wade uppsökt av en man som påstår att hans chef kan bota Wades cancer och dessutom påstår han att Wade kommer bli ännu starkare än tidigare. Men Wade tror inte på mannen och går istället hem till Vanessa igen.
 
Men Wade inser att han inte vill överge Vanessa och om det finns en chans att han ska kunna klara sig så vill han ta den. Så han letar upp den här mannen, Ajax, som påstår sig kunna bota Wades cancer. Men det blir inte riktigt som Wade har tänkt sig, Ajax injeserar Wade med ett medel som gör att hela Wades kropp muterar. Wade blir "frisk", men han får betala ett högt pris då hela hans hud utsätta för syrebrist och dör. Ajax vill ha sina "mutanter" som soldater, men Wade lyckas fly därifrån.
 
Men Wade bestämmer sig för att leta reda på Ajax igen så han är den enda som kan återställa Wades hud och göra den som vanligt igen.
 
 
Jag är ett riktigt Marvel fan och det här är en av Marvels absolut bästa filmer. Både jag och min pojkvän fullkomligt älskade den här filmen.
 
Deadpool är en action-"hjälte" utöver det vanliga. För det första, han är medveten om att han lever i en film. Vilket gör att han stundvis talar till publiken vilket är en bidragande faktor till den hela humorkänslan över filmen. Deadpool är för mig en relativt okänd karaktär, även om han faktiskt tidigare förekommit i en av X-men filmerna, rättare sagt "X-men Origins: Wolverine". Där dock något mer illa tilltygad än vad han är här i sin egna film.
 
Jag har börjat intressera mig mer för att läsa serie-album och jag kan lova er att Deadpool står överst på listan till min nästa beställning. Han står just nu på en delad första plats med mina favoriter, självaste X-men, som inga andra "superhjältar" kunnat kicka banan med tidigare.
 
 
Ryan Reynolds gör sin roll lysande och jag skulle inte kunna se någon annan i rollen som deadpool. Jag tycker även att övriga rollprestationer är väldigt bra och alla karaktärer är som klippt och skurna för sina roller.
 
Actionscenerna i filmen är snygga och mer blodiga är i tidigare Marvel-filmer. Stundvis fick jag nästan titta bort lite snabbt när blodet forsade från olika ställen. Även övriga scener är väldigt snyggt filmade och filmen är överlag oerhört välgjord.
 
Det här är absolut en av de bästa filmer jag sett under den senaste tiden och jag rekomenderar den starkt till alla, oavsett om man gillar Marvel sedan tidigare eller inte, jag tvivlar faktiskt starkt på att någon skulle kunna bli besvikna på den här filmen.
 
 
 
Fakta:
 
Titel: Deadpool
Skådespelare: Ryan Reynolds, Morena Baccarin, Ed Skrein, Stefan Kapicic och Brianna Hildebrand.
Serie: -
Genre: Action
Språk: Engelska
Originaltitel: Deadpool
Release: 2016
Land: USA och Kanada
Längd: 108 min
 
Jag ger den: 5/5
 
/ Linnea
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0